Nowych sklepów i salonów sprzedaży powstaje coraz więcej szczególnie widać to w dużych miastach np. w Bydgoszczy. Jak więc w tak dużej liczbie butików przebić się i zdobyć uznanie oraz popularność wśród klientów? Jest na to rozwiązanie. Skutecznym sposobem na to, by pozyskać potencjalnego klienta i wpłynąć na finanse biznesu jest nowy koncept przestrzeni komercyjnej. Bardzo ważnym czynnikiem, który wspiera proces pozyskiwania nowych klientów a także buduje wizerunek marki jest aranżacja sklepu, która powinna być odpowiednio dopasowana do indywidualnych wymagań klienta i specyfiki danej branży. Na pozyskanie nowego klienta ma również wpływ takich czynników jak podział funkcjonalny − planogram, oraz podejście do tworzenia konceptu sklepu.
Klient naszym panem
Na pierwszym miejscu jest klient, jego komfort i przyjemność z wizyty w butiku. Owocem tejże wizyty ma być zakup towaru. Cel ten osiągnąć można poprzez m.in.: odejście od tradycyjnego układu sklepu z ladą kasową i strefą przymierzalni na rzecz w miarę równomiernie rozmieszczonych przymierzalni, lub luster, w całym sklepie. To umożliwia dokonanie zakupu w dowolnym miejscu, podobnie jak przenośne terminale czy check-out − kasa przy wyjściu.
Poza przyjemnością przebywania, butik powinien zapewnić klientowi komfort wynikający z jakości obsługi. Sprzedawcy powinni być na bieżąco z trendami − stąd zostaje kładziony nacisk na łączenie kilku funkcji w obrębie jednego mebla.
Marka jako świat
Mniejsze znaczenie ma obrandowanie sklepu. Wyeksponowany graficzne logo marki pojawia się jako dekoracja, natomiast większe znaczenie ma obietnica, jaką dane logo ze sobą niesie. Obietnice te realizuje się w tworzeniu świata poprzez zabiegi scenograficzne, dodając produkty skojarzone oraz używając grafik. By spełnić obietnice projektant wnętrz aranżuje strefy, które „opowiadają historie” linii produktów, używając odpowiednio dobranych materiałów, mebli, oświetlenia. Również poprzez łączenie produktów marki z jej wirtualnym światem.
Bardzo cennym atutem, wdrażanym w projektach, jest zapewnienie warunków sprzyjających nawiązaniu kontaktów ze sprzedającym − marginalizacja lady kasowej, oraz z innymi klientami − np. poprzez projektowanie stref „towarzyskich”, rozmieszczanie ławeczek/siedzisk, wdrażanie przymierzalni ze wspólnym lustrem, odpowiednie planowanie komunikacji. Dodatkowo integrujemy sklep realny z internetem poprzez zastosowanie kiosków/paneli itp.
Tanio, taniej, najtaniej
Projektując wnętrza butików, zawsze zastanawiamy się nad każdą decyzją po kilka razy, w celu zapewnienia maksymalnego wykorzystania środków. Od dłuższego czasu można zaobserwować wyraźne tendencje wykorzystywania istniejącej już struktury pomieszczenia i wykończeń , czyli sufitów, podłóg, ścian. Również można zaobserwować częstsze wykorzystywanie elementów wyposażenia z odzysku, co daje „ludzką twarz” marce sieciowej; sugeruje postawę eko; zakotwicza markę w lokalnym środowisku; wyróżnia sklep z pośród innych i stanowi „przyprawę” aranżacji. Projektowane systemy meblowe mają być bardziej elastyczne, czyli możliwość zmian w przypadku zmiany zatowarowania sklepu oraz w sytuacji szybkiego przeniesienia sklepu do innego lokalu. Architektura wnętrz w Bydgoszczy coraz częściej dzieli się na „skorupę” i wyposażenie.
Pozytywne efekty ekonomiczne przynoszą inwestycje między innymi w: efektowne oświetlenie (niekoniecznie LED); przemyślane rozmieszczenie komunikacji; dobre jakościowo materiały wykończeniowe; wyposażenie i w technologię na przykład ekrany, iPady, kioski czy też przenośne terminale.
Projekt nadzwyczajny
Czym się wyróżnić, skoro oferta jest podobna a ceny zbliżone? Aranżacją, sposobem obsługi, usługami towarzyszącymi i samą atmosferą w sklepie.
Projektant wnętrz w Bydgoszczy często ma za zadanie zaprojektowanie elementu nietypowego, np. stół na kilkanaście metrów, rzeźba, antresola, wybieg dla pokazów mody itd. Ta nadzwyczajność jest podkreślana poprzez stosowanie wyjątkowych materiałów czy kolorów, zaplanowanie wyjątkowych połączeń funkcji czy zadbanie o wyróżniające się portfolio marek w sklepie.
Nie czarujemy sprzedając
Dobre produkty same się obronią – coraz częściej projektuje się wnętrza minimalistyczne, w których produkt ma być na pierwszym planie, a wyposażenie ma stanowić delikatne tło bez dekoratorstwa i zbędnego „krzyku”. W przypadku fast fashion produkt jest wspierany historiami, które nawiązują do przeznaczenia konkretnego produktu, cech marki czy też aspiracji grup docelowych itp. Trend ten jest coraz bardziej wykorzystywany podczas aranżacji wnętrz.
Zmysły i emocje
Aranżując wnętrza sklepów odzieżowych, coraz częściej zwraca się uwagę na zaangażowanie wszystkich zmysłów klientów, którzy odwiedzają bądź mają odwiedzić nasz sklep. Niektóre sklepy wykorzystują tylko niektóre zmysły klienta poprzez wykorzystanie działania zapachem i dźwiękiem. Duży nacisk kładzie się na dotyk – klamka, faktura mebla, miękkość siedzisk itp. Również wykorzystuje się zmysł smaku − barek w obrębie sklepu, słodycze przy kasie itd. W samym sklepie różnicuje się muzykę w różnych jego strefach. Nowym trendem w aranżacji wnętrz butików w Bydgoszczy jest umieszczanie w przymierzalni czujników, które rozpoznają produkt i dopasowują muzykę do przeznaczenia ubrania. Jednak nie tylko muzyka może dopasowywać się do konkretnego ubrania lecz również oświetlenie. Zastosowanie włączników świateł na różne okazje − światło dzienne i wieczorowe, co też ma wpływ na odbiór produktu i jego ostateczny wybór.
Projektowanie i aranżacja sklepów
Butiki są miejscami, w które są projektowane przede wszystkim z myślą o funkcjonalności, ale w tym przypadku trzeba rozumieć ją szeroko i dość nietypowo. Projektant wnętrz powinien przede wszystkim uwzględnić w swoim projekcie funkcjonalność okiem pracowników i klientów. A ponieważ reguły merchandisingu wymuszają zastosowanie określonych standardowych rozwiązań, często projektanci stają się swego rodzaju pośrednikami pomiędzy potrzebami i oczekiwaniami personelu oraz inwestora a klientów sklepu.
Funkcjonalność i ergonomia
Oczywista sprawą jest to, że projekt wnętrza sklepu będzie uzależniony przede wszystkim od tego jaki asortyment będzie się w nim znajdował – inne założenia projektowe wymagane są w przypadku sklepów odzieżowych a inne w przypadku sklepów z artykułami spożywczymi, bądź sportowymi , a jeszcze inne w sklepach wielobranżowych. Poza tym decydujące znaczenie ma forma obsługi: istotne różnice widoczne są między sklepami samoobsługowymi a tymi, gdzie zakres swobody klienta jest ograniczona na rzecz zwiększenia zakresu swobody pracowników sklepu. W pewnej mierze związane jest to z powierzchnią lokalu, choć ta rzutuje przede wszystkim na wyposażenie a także sposób wykończenia wnętrza, jako że im większa powierzchnia, tym trudniej jest (związane jest to z kosztami budowy i eksploatacji) utrzymać ekskluzywny charakter placówki handlowej. Faktem jest, że synonimem ekskluzywnych sklepów nie są hipermarkety, lecz jednak luksusowe butiki i pasaże handlowe.
W czasie opracowywania aranżacji wnętrz sklepowych projektanci muszą pamiętać o zasadach bezpieczeństwa, które są regulowane przepisami BHP, przeciwpożarowymi, sanitarnymi itp. Ogólna zasada głosi, że im większy lokal, tym bardziej złożony będzie projekt, chociażby pod względem infrastruktury, a więc sieci wod-kan, elektrycznej itd. Z jednej strony przepisy ograniczają w pewien sposób swobodę projektantów wnętrz, ale z drugiej strony właśnie te przepisy określone przez akty prawne są podstawą do tego, by opracowywać najbardziej kreatywne i prestiżowe wnętrza sklepów i placówek usługowych.
Minimalizm i właściwa ekspozycja towaru
Projektanci wnętrz butików rzadko mogą stosować akcesoria i dodatki: jednoznacznie sklepy powinny być maksymalnie estetyczne, ale projekty, nawet te najbardziej ekskluzywne, nie mogą być dekorowane z przesadą, ponieważ mogłoby to utrudnić odpowiednią ekspozycje asortymentu. Między innymi z tego względu w przypadku sklepów tworzeniu ostatecznego wyglądu projektu jest ważny udział, głos inwestora – prawidłowo zrobiony projekt musi być spersonalizowany zgodnie ze wytycznymi inwestora co do pełnienia funkcji danych obszarów. Wiadome jest, że projektant wnętrz nie czeka na wskazówki z założonymi rękami, ale razem z inwestorem poszukuje najdogodniejszych rozwiązań dla zaistniałych problemów. Większość sklepów ze względów ekonomicznych powinna mieć jak najmniejszą powierzchnię, ale z drugiej strony konieczne jest przeznaczenie odpowiedniej przestrzeni nie tylko na ekspozycje asortymentu, ale również na ciągi komunikacyjne, których niewłaściwa przepustowość jest jednym z najczęściej popełnianych błędów, które dotyczą nie tylko sklepów wielkopowierzchniowych ale też i kameralnych butików.
Aranżacja wnętrz butików w Bydgoszczy to dla projektantów wnętrz zadanie bardzo szczególne. O ile bowiem sieci franczyzowe czy sklepy wielkopowierzchniowe mają jeden ogólny charakter projektu narzucony odgórnie, o tyle mniejsze sklepy, także te ekskluzywne butiki, wymagają zupełnie odmiennego podejścia do projektowania. Ich klienci szukają nie tylko towarów, ale tez i przeżyć, które może zagwarantować właśnie odpowiednia aranżacja powierzchni sklepowej.
Kolory i miejsca – projektowanie wnętrz jako reklama
Projektowanie butików musi odbywać się zgodnie z konkretnymi wytycznymi szeroko rozumianego merchandisingu, choć w przypadku aranżacji wnętrz jeszcze tak się tych zasad nie nazywa. Sprowadza się to do użycia kilku podstawowych zasad, czyli przemyślana lokalizacja wejść oraz kas, gablotek lub innych części ekspozycji. Druga sprawa to zastosowanie zasad identyfikacji wizualnej – jeśli jakieś już zostały wprowadzone, a także kolorów, które, jak udowodnili psychologowie sprzedaży, zwiększają szanse na zamknięcie dnia z lepszą sprzedażą. Oczywiście projektowanie wnętrz sklepów nie jest tylko instrumentem, który kategoryzuje się poprzez pryzmat zysków. W projekcie ważną rolę odgrywają także emocje, dlatego dziś projekty sklepów muszą zaskakiwać.
Zaskoczenie a przewidywalność w projektowaniu wnętrz sklepów
Dla każdego projektanta wnętrz w Bydgoszczy wyzwaniem jest znalezienie pola równowagi pomiędzy możliwością zaskakiwania klientów danego sklepu jego wystrojem, a przewidywalnością, pod którym to pojęciem kryje się łatwy sposób w odnalezieniu poszukiwanego towaru. Nieefektowny projekt sprawi, że trudno będzie przygotować taką aranżację wnętrza, która będzie zrozumiała dla potencjalnych klientów sklepu, natomiast klienci, którzy zagubia się w gąszczu alejek nie dokonają zakupów. Na tym właśnie polega funkcjonalność projektu w odniesieniu do projektowania butików.
Czy każdy sklep da się zaprojektować?
Wbrew pozorom nawet foldery i informacje dla franczyzobiorców pozostawiają może niezbyt dużą, ale jednak pewną swobodę w aranżacji wnętrza sklepu. Zdecydowanie więcej fantazji musi mieć projektant ,aby zaprojektować wnętrze na przykład salonu jubilerskiego albo sklepu rowerowego. To samo dotyczy luksusowych salonów samochodowych, ekskluzywnych butików odzieżowych bądź eko-delikatesów. Na pewnym etapie jakości sprzedawanych towarów i ich niezwykłości, klienci mają prawo do tego by oczekiwać, że sam wystrój sklepu również będzie jedyny w swoim rodzaju. Oczywiście da się zaprojektować wnętrze każdego sklepu od przewidywania drogi, którą pokona potencjalny klient, aż po nakłonienie go wystrojem wnętrza, aby kupił więcej oferowanych produktów, no i oczywiście żeby zrobił to z radością. Są to zasadnicze cel projektowania wnętrz sklepów.